5.9.2014

Kortfilm åt folket! -visningar i Österbotten

Kortfilm åt folket! arrangeras år 2014 för tionde gången. Årets tema är nordiska animationsfilmer utan dialog.Visningens längd ca 60 min. Fritt inträde!

Arrangeras i samarbete med Filmkontakt i Finland rf, Finlandssvenskt filmcentrum rf och Walhalla rf samt Filmcentrum Botnia rf och Seinäjoen elokuvakerho Raina ry.

VASA

11.11. Bistro Ernst (Sandögatan 7) kl 20

SEINÄJOKI

8.10. Culture Club Still Standing (Torikatu 9) kl 20. (Beroende på väder)

ILMAJOKI


7.10. Koulutuskeskus Sedu (Ilmajoentie 525)

9.10. Koulutuskeskus Sedu (Ilmajoentie 525)

KASKÖ

12.9. Kaskö bibliotek (Hamngatan 18) kl 14
12.9. Restaurangen Blå stunden (Hamngatan 37)
 kl 19

FILMER

Sudd / Out of Erasers (Sverige / Danmark, 2011) 15 min, regi Erik Rosenlund
Animationsepidemi!

Familjen / Perhe (Finland 2013) 4 min, regi Tatu Pohjavirta & Aki Viikilä
Om du inte är som andra måste du dyka djupare för att hitta vänner.

Reloaded (Norge / Nederländerna 2010) 3 min, regi Marieke Verbiesen
Insekter förvandlas till monster och beger sig ut i staden för att förstöra den.

Viktiga papper/The Papers (Finland 2013) 9 min, regi Kalle Kotila
Ett öppet kontorslandskap. Två grannar. Den ena älskar ordning och rutiner, den andra är raka motsatsen. Konflikten är ofrånkomlig. Ödet påminner dem om att man inte kan manipulera livet och att det inte lönar sig att slösa bort det.

Pl.ink! (Norge / Polen 2011) 3 min, regi Ann Kristin Berge
En minimalistisk konstnär upplever en resa in i sina egna konstverks mångfasetterade värld.

Electric Soul (Finland 2013) 5 min, regi Joni Männistö
En djupdykning in i stadens elektriska beat.

In The Air (Estland 2009) 9 min, regi Martinus Klemet
En överraskande och humoristisk tolkning av informationssamhällets inverkan.

Ö (Finland 2011) 12 min, regi Kari Juusonen
En luffare hittar paradiset. Luffaren vill behålla sin skatt för sig själv och rädslan för att förlora paradiset förvandlar luffaren till både äggtjuv och diktator.